torsdag 29 oktober 2009

Hos doktorn - 9 månaderskontroll

Så här ser undersökningsrummen ut hos Adams barnläkare/BVC. Stickburken är låst och är upphängd högt upp på dörren. Söta små hand och fotavtryck på britspappret. Bugs Bunny-plåster efter Hb-stick i stortån.

Nu är vi tillbaka efter att ha varit hos Adams barnläkare. Här träffar man alltid läkaren vid alla kontroller och sjuksköterskorna tar temp, vikt, längd, Hb-kontroll och ger vaccinationerna. Idag kontrollerades järnvärdet, höfter, ögonen, kik i öronen, lyssnade på lungor och hjärta. Läkaren rekommenderade att ha Adam bakåtvänd i bilstolen så länge det går, upp till 2 år. Vad är rekommendationerna hemmavid?
Läkaren fick en allvarlig blick, när jag ifrågasatte och nämnde att jag inte ville ge Adam svininfluensa vaccinationen. Hon motiverade med att säga att de små blir mycket sjuka och genom att ge vaccinationen kan de undvika behovet att röntga lungorna. Svenska barnläkare tycker att de allra minsta inte blir så sjuka, utan att de är vi äldre 25-30-åringar som drabbas hårdast. Ord står mot ord. Jag var så bestämd att inte ge Adam svininfluensa vaccinet, nu vet jag inte vem jag ska lyssna på. Här är man väldigt frikostig med vaccinationer, även till friska barn utan riskfaktorer. Får ta mig en funderare och även diskutera med maken.
I eftermiddag ska jag hjälpa grannen och sitta barnvakt åt hennes två barn (2 och 4 år). De kommer sova sin eftermiddagslur mesta delen av tiden. Ska bli spännande och se hur det kommer fungera att vara tillfällig 3 barnsmor:-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka mysiga undersökningsrum :)

Jag vet inte hur jag tycker att du ska göra med vaccin - jag vet själv inte om jag klarar av att ta det.... :)

Kramis!

Annis sa...

Hej vännen! Åhh förstår verkligen ditt dilemma. Tycker det är jättekonstigt att man bedömer så olika världen över... Jag har fortfarande inte tagit mitt vaccin, men slänger nog in det imorgon tror jag... Tilde och David får fredagen den 13... hmm inte något kul datum men då ska vi alla som jobbar på BVC vaccinera varandras familjer! Julius får som sagt stå utan... KRAM