onsdag 30 september 2009

Mitt i veckan med bekännelser

En ganska produktiv onsdag...ja, ja allting är relativt. Vi har hunnit med frukost, morgonjogg, snabbdusch, sagostund på biblioteket, luncha med Cally & Logan, shoppa lite höstkläder till A och en höstjacka till mamman slank ned i påsen oxå:-), lunchmata A och plock i kök, lek på golv, webdate med kusinerna Rasmus & Nicole hos mormor, telefonsnack med Anna W och Sharon, läsa bok, amma och lägga A för eftermiddagsluren.

Har fortsatt processen med att byta min hälso- och sjukvårdsförsäkring.... telefonsamtal, skriva under dokument, faxa...trams och åter trams. Har inte ett enda gott ord att säga om detta stora och rika lands sjukvårdssystem! Kan spy galla på det i all evighet. Obama har ju ett nytt lagförslag ute, som låter bra, men det tar ju ett tag om och innan det börjar gälla. Det är svårt att inte längta hem till kära Svea i detta avseende.

Det här med hemlängtan går i vågor liksom känslor som att allting är bättre hemma i Sverige. Detta första året här i staterna har varit tufft på många sätt och vis. När dessa tankar och känslostormar tar fart är det lätt att glömma att det visst finns en grå och tung vardag på andra sidan Atlanten likväl. Jag har nyligen kommit till insikt att det är viktigt att ge plats åt hemlängtan och känslor av frustration över t. ex. försäkringar. Nu accepterar jag detta som en process att genomgå och som en del av flytten och byte av kultur. Jag får vara arg på och ifrågasätta det nya landet. Sedan är det å andra sidan nödvändigt att se möjligheterna, som faktiskt finns, och ge denna flytt ett välförtjänt försök.

1 kommentar:

HelenaDoula sa...

Jag känner igen mig såå.
Tack för en fin blogg och det är så kul att följa er!
Kram Helena, Benjamin och Filip