onsdag 1 oktober 2008

En dag på jobbet...

Arbetsdagen gick ganska snabbt idag. Börjar känna mig mer bekväm med arbetsuppgifterna och med kollegorna. Jag har fått min egna plats, för ett tag iallafall, tills det är dags att boka in/lägga schema för operationer i "The Surgery Office", då detta för med sig rotation mellan kollegorna (men det blir troligtvis längre fram efter "mammaledigheten"). Efter att ha klarat av sin första månad av operationsbokningen får man tydligen en T-shirt "I Survived The Surgery Office":-)

En dag på jobbet börjar med att sätta på datorn och kolla in schemat för patientflödet och kolla jobbets email, där skriver "The Front Office"/receptionen meddelanden från patienter som ringer in...som vi sjuksköterskor sedan ringer upp så snart vi kan under dagen. Inte speciellt effektivt. Skulle kanske vara bättre om en/flera sjuksköterskor svarade direkt. Har inte riktigt koll på hur det fungrar på t.ex vårdcentralerna hemma, där de har uppringningssystem.

Det som prioriteras högst är att gå och ropa upp patienterna från väntrummet och ta dem till ett undersökningsrum (8 totalt). Det är viktigt att rummen är fyllda med patienter, så att vi inte slösar läkarnas tid (hm... lite mer hierarki här, deras tid är mer värd än vår). I väntrummet eller hemma har patienterna fyllt i "Bubble-cards" genom att kryssa för olika symptom och medicinska/kirurgiska besvär de har/har haft. Formuläret går även igenom familjens hälsohistoria/ärftlighet. Även patienternas sociala status, rök och dryckesvanor, motion, soltimmar och om de använder bilbälte tas upp. Dessa "kort" scannas in och blir en del av patienternas journal. Väl i rummet går jag igenom och kontrollerar att informationen som scannats in är korrekt. Dubbelkollar även deras hälso-och sjukvårdsförsäkring och om besöket är relaterat till en bilolycka (då det påverkar betalning och annat administrativt). Jag går sedan igenom vilka mediciner de tar och om de har någon läkemedelsallergi. Utvärderar även ev. smärta, lokalisation, grad (VAS 1-10) och ber dem beskriva hur och när. Vi tar även blodtryck, puls, temp och vikt.

Frågorna vi får från patienterna via telefon handlar oftast om postoperativ smärta och symptom. Även en hel del läkemedelsfrågor och att de vill ha "refill" på deras recept. Vi sjuksköterskor skickar i vår tur meddelanden via journalsystemet till läkarna. De läkare som opererar under dagen kommer in och svarar på våra meddelanden senare på eftermiddagen. Så de sista 1-2 timmarna går oftast åt till att ringa tillbaka till patienterna och meddela vad läkaren svarat och att ringa/faxa in nya recept/påfyllning av recept.

Annat administrativ som jag sysslar med är att starta en auktorisering/"authorisation" från de olika hälso-sjukvårdsförsäkringsbolag för de undersökningar (magnetkameraröntgen, datortomografi, vanlig rönten, remisser till andra läkare) som läkaren ordinerar. Alla försäkringsbolag kräver olika auktoriastioner för olika undersökningar och ibland krävs ingen alls. Det är en hel halv djungel, jag lovar...inte nog med det så ändras detta ganska frekvent. Så det är ingen idé att försöka att lära sig vilket försäkringsbolag som kräver vad.

Sedan är det självaste bokningen av de olika undersökningarna och se till att patienterna är välinformerade om vilken undersökning och när. Även se till att de har ett återbesök till sin neurokirurg. Jag faxar även (via datorn) journalanteckningar till patienternas "primary care physician"/husläkare och ev. andra läkare som patienten har.

Detta blev en liten inblick i hur min administrativa dag kan se ut. Mycket tid vid dator och telefon blir det. Det fungerar ganska bra och det blir en del avbrott emellanåt genom att gå och "ropa upp" patienterna.

Nu är det dags att ta en varm dusch och hoppa i säng....

Inga kommentarer: